Vše o: Proteinech

2:52

Ahoj :)
Po delší době opět přicházím s novým článkem! Zavedla jsem novou rubriku s názvem VŠE O:
V této rubrice budu rozebírat jednotlivá témata o které si napíšete nebo se mi budou zdát zajímavá. Takže dnes to jsou proteiny - doplňek stravy

PROTEINY:
Co jsou to proteiny:
Proteiny (anglicky bílkoviny) jsou doplňek stravy. Proteiny opravdu nejsou steroidy, po kterých by vám hnedka narostly svaly (docela bych to brala :D). Sval je tvořený hlavně z proteinů (bílkovin) a proto je potřeba je doplňovat.


K čemu slouží:
Protein je pouze doplňek stravy! Neměli byste jím tedy nahrazovat váš denní příjem bílkovin! Váš denní příjem by měl pocházet z pevné stravy jako je maso, vejce, cottage, bílý jogurt, tvaroh, šmakoun, vysokoprocentní kvalitní šunka a samozřejmě také rostlinné bílkoviny.
Proteiny slouží v tom případě, pokud nezvládáte svůj denní příjem bílkovin přijmout z pevné stravy. V tom případě vám pomůže protein.

Kdy ho zařadit:
Protein je ideální dát k snídani (není podmínka). Třeba do ovesné kaše, palačinek, mugcaku apod. Já osobně zbožnuju proteinové lívance a mugcake a ovesná s proteinem také není k zahození :D
Dále můžete protein dávat ke svačinám, pokud nestíháte jíst klasickou. Ideální doba je samozřejmě po tréninku cca 30min po ukončení posledního cviku (pokud ten den děláte po tréninku kardio, tak bych protein nezařazovala a počkala bych hodinu-hodinu a půl na pevnou stravu s obsahem sacharidů, bílkovin a trochou tuku - důvod můžu napsat v příštím článku :) ) A pokud máte kasein, tak samozřejmě před spaním, kdy tělo hladoví a hrozí, že si pro energii sáhne do svalů. Já před spaním dávám 125g odtučněného tvarohu nebo cottage.

Jaký protein je nejvhodnější:
Ať už do objemovky nebo do redukce jsou podle mě nejvhodnější proteiny s obsahem minimálně 75% bílkovin ideálně těch 80%. 90% už jsou podle mě zbytečné a podle mého už je to moc chemické :) , ale je na vás jaký protein použijete. Můj první protein byl od firmy Nutrend: Whey Core 100, ale ten nedoporučuju.. Byla jsem po něm děsně nafouklá, protože se mi blbě trávil.. Samozřejmě na každého působí jinak, ale co jsem koukala, tak s Nutrend výrobky má spousta lidí problémy. Další protein u kterého jsem zůstala až doteď je CFM 80 od prom-in s příchutí vanilky. Musím říct, že je to opravdu ten nejlepší protein, hlavně v poměru cena/kvalita. Mám vanilkovou příchuť a musím říct, že je sice trošku sladší, ale když  ho rozmícháte s dostatkem vody (já dávám 400ml), tak je to opravdu chuťovka! Já už bych protein neměnila! Uvažuju, že bych zkusila jinou příchuť, přesněji jahodu nebo pistácii.

Vlastnosti proteinu:
Jak už jsem psala, protein dodá tělu potřebné živiny a také energii pro svalový růst. Podporuje ochranu, udržení a i růst svalové hmoty a zastavuje katabolismus po tréninku. Protein je také skvělý k zvýšení bílkovin v jídle (už jsem to zde psala) např. přidáním do koláčů, kaší, palačinek apod. a může vám pomoci i ve vaší chuti na sladké.

Druhy proteinů: (nejpoužívanější)
1. Syrovátkový (whey) - podle mě nejvhodnější protein. Má největší % využitelnosti = nejvíce se z něj dostane do svalů a je rychle vstřebatelný.
2. Hověží (beef) - nejčastěji z hovězího masa. Mají jiné spektrum aminokyselin a látek a tak také přispívají k růstu. Některým lidem vyhovují více než whey,, ale za mě jsou syrovátkové lepší :)
3. Kasein - Má delší dobu trávení a menší % využitelnosti. Nevhodný po tréninku a na noc se také moc nehodí, protože se hůř tráví a vy na něj můžete špatně reagovat a váš spánek nebude kvalitní. Samozřejmě si musíte zkusit jak na něj budete reagovat :)
4. Vaječné (egg) - moc se nevyužívají, ale je pomerně oblíbený díky své dobré stravitelnosti
5. Sójový- nízké % využitelnosti a absolutně se nehodí při nabírání svalové hmoty. Při redukčních dietách už je používaná více.
6. Směsi - Nejméně vhodné řešení. Smícháním nevhodných zdrojů máže vzniknout špatná stravitelnost a horší využití

Snad jsme vám tímhle článkem udělala trochu jasno :) Hlavně lidi: PROTEINY NEJSOU STEROIDY!! JSOU DOPLŇKEM STRAVY A NE? SVALY VÁM PO NĚM HNED NENAROSTOU A TAKÉ PO NĚM NEBUDETE PŘIBÍRAT (teda pokud nepřesáhnete svůj denní příjem tak o 100g bílkovin)

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Za mě teda určitě dost užitečné info. Já se dřív o to, kolik do sebe dostávám bílkovin skoro vůbec nezajímal. Začal jsem se o to zajímat až když jsem začal žít trochu víc aktivní život, sportovat atd. Teď tedy také protein doplňuju. Už jsem jich vyzkoušel víc, ale nejvíc se mi zatím osvědčil Formula 3. Ten je super.

    OdpovědětVymazat
  2. Já už pěkně dlouho hledám nějaký vegan protein, který by mi vyhovoval. Zatím jsem zkoušela sojový a rýžový a ani jeden mi teda nechutnal. Ten sojový byl strašný, rýžový o trochu lepší. Někde jsem četla, že nejlepší veganské proteiny jsou prý hrachové. Je to pravda? Teď zrovna přemýšlím nad tím od MyProteinu. To je prý hodně dobrá značka, tak snad by mohl být dobrý.

    OdpovědětVymazat